Monday, August 9, 2010

Gleichschaltung

Dalam pilihanraya umum, sepatutnya tak ada kisah seperti PKR memenangi Selangor, PAS menguasai Kelantan. Parti tu control negeri tu, parti ni control negeri tu.. Itu semuanya dongeng demokrasi.

Tau kenapa? Sebab negara yang kuat dari segi ekonomi perlukan dominasi kuasa ke atas segala resources yang ada dalam negara. Keadaan ekonomi satu-satu negara itu bergantung atas kestabilan politik dalaman negara. Itu tunjang macam-macam hal tapi aku malas nak sebut sebab aku pun dah malas dah ni nak tulis. Ambil satu contoh pelaburan asing.

Senang cerita camni, kalau BN menang majoriti kerusi pilihanraya umum, BN control semua and the same rules apply to all political parties tak kira la PAS ke, PKR ke, DAP ke, Makkal Shakti ke, Bintang Tiga ke.. Winner takes all.

Persoalan dalam kepala hotak korang aku dah tau. Mesti korang nak cakap "tak ada check & balance la kalau buat macam tu". Check & balance tu istilah paling poyo aku pernah belajar masa kat U dulu.. Haha

Apa kalau buat macam tu pembangkang semua bungkus ke?? Iskk satu benda yang pasti, pembangkang tetap akan ada untuk terus membangkang dan membangkang dan membangkang. :-)

No comments: